Destroying Squares on Canvases

Destroying Squares on Canvases 1979-81

今回の展示作品《Destroying Squares on Canvases》は物質と時間とそれに関わる人間の意識がテーマです。
支持体上の顔料の層から成る正方形は、その下に書かれたインストラクションのとおり、1分間、2分間、3分間という風に決められた時間のあいだ、グラファイトやカラーペンシルによって破壊されてゆきます。
決まった時間に於ける私の行為とそれによって変容してゆく物質の姿試作品として支持体上に定着されます。
このようにして作品の成立のプロセスはこれを観る人によって遡行されます。
しかしこれと同時に私にとって大事なことは、いずれ私の行為によって破壊されるにもかかわらず初めに支持体上に丁寧に作られる厚みのある顔料の層から成る正方形は、かつては、自然や世界と人間を繋いでいたあの太古の洞窟の岩盤のメタファーなのです。
ですから一見絵画の作品に見えないこの作品の本質は絵画そのものなのです。
そして作品が完成し、壁面に設置されたとき、平面が平面として自らを開示しながら、私(達)の前に立ち現れて来ることを望んでいます。

武蔵野美術大学美術館図書館2015年発行の図録 「KOICHI ONO A RETROSPECTIVE」から抜粋転載。

The theme of Destroying Squares on Canvases, which are included in this exhibition, is material, time, and the human consciousness involved there.
The squares composed of layers of pigment placed on the canvas are destroyed by graphite or color pencil according to the designated time of one, two, or three minutes.
My act at a designated moment and the material that transforms through that act are fixed onto the canvas as a work.
The process of a work being produced is traced back by the viewer.
However, another point that is just as important to me is that despite being destroyed through my action, the squares composed of thick layers of pigment elaborately produced on the canvas are a metaphor of the bedrock in that prehistoric cave.
Therefore, the essence of this work, though it may not appear to be a painting at first sight, is painting itself.
When the work is completed and hung on the wall, l hope that the plane will appear in front of me(us) presenting itself as a plane.

Passage extracted from the catalogue KOICHI ONO: A RETROSPECTIVE, published by Musashino Art University Museum & Library 2015

Purchase the catalog(カタログの購入)