Untersuchungen

ドイツ時代に自分の作品の分析や制作の根拠などについて記したスケッチやノートがあります。
これらの中から36枚を選んで本にしたものが『Untersuchungen 1971-1979』(探究)です。
その後記に私は次の様な文を載せています。

私にとって凡そ表現とは、私の全体性が可能な限り破壊されずに保存されるような「私自身による自己の対象化」の連続した、そして終わることのないプロセスである。
それは「表現者としての主体の側からの、そして認識する主観性の側からの」徹底した思索と芸術的方法の構築の弛まない努力を通して可能にされなければならない。
そしてこのプロセスはその内部に自分自身を超えて行こうとする志向性を孕んでいる。

武蔵野美術大学美術館図書館2015年発行の図録 「KOICHI ONO A RETROSPECTIVE」から抜粋転載。

There are sketches and notes that I took down while I was in Germany as analyses of my works or the basis of my work.
I chose 36 sheets and published them as a book entitled Untersuchungen.
The postscript to that book reads as follows.

To me, expression is roughly a continuous and endless process of "objectifying myself by myself" so that the entirety of myself will be preserved without being destroyed.
That has to be made possible through thorough contemplation and unflagging efforts to build an artistic method "from the subject's side as the expresser and from the subjectivity of the side that perceives it.
"And this process is filled with an intentionality trying to transcend myself inside it.

Passage extracted from the catalogue KOICHI ONO: A RETROSPECTIVE, published by Musashino Art University Museum & Library 2015

Purchase the catalog(カタログの購入)